@techreport{oai:sucra.repo.nii.ac.jp:00010593, author = {藤田, 俊輔 and 長谷川, 孝明}, month = {}, note = {LOIS2013-52, 本稿では,実製品を目の前にした際の消費者の嗜好を生産者へ伝達する“バーチャル企画室”が着眼している実製品の効果の検証を行っている.効果検証では,対象製品をアパレル商品とした上で,実製品の有無などの嗜好表現の状況が異なる4つのタスクを用いた実験を行っている.実験において,被験者は各タスクで好みのTシャツのデザイン画を作成した後,嗜好の反映度として自分自身のデザイン画を評価し,それらを一対比較法により評価している.その結果,実製品がある場合は,ない場合に比べて同等またはそれ以上(p<0.01)に嗜好が反映されていることが示されている.また,アンケー卜の回答からは,88%の被験者にとって実製品が嗜好表現の際に役立ったことがわかっている.以上のように本稿では,実製品の存在が消費者の嗜好表現に寄与しているという知見を得ており,実製品の効果に着眼しているバーチャル企画室の有効性を示唆している. This paper describes the validity of the actual products’effects the VPO focuses on is verified. In verification experiments, subjects draw designs of favorite T-shirts under different conditions, i.e., with/without actual T-shirts. After that, the each subject evaluates which design reflects the subject's preference the best using the pair comparison method. The results show most subjects draw preferable designs with actual products rather than without them (p<0.01). Additionally, it is found that 88% of the subjects feel that actual products are useful to express their preference from answers of a post-test questionnaire. Consequently, significance of actual products and the VPO's potential to realize supplying preferable products are presented., copyright©2014 IEICE, text, application/pdf}, title = {バーチャル企画室 : 実製品の重要性}, year = {2014}, yomi = {フジタ, シュンスケ and ハセガワ, タカアキ} }