@techreport{oai:sucra.repo.nii.ac.jp:00010598, author = {庄子, 隼人 and 間邊, 哲也 and 長谷川, 孝明}, month = {}, note = {本稿では,SVナビゲーションシステムの実現に向けて,SVプローブデータにもとづくリンク重みの計算法を提案している.まず,収集済みのSVプローブデータについて,制限速度,幅員区分,車線数および中央線の有無,歩道の有無,勾配,信号設置密度,交差点密度,1Kmあたりの右左折回数の観点で解析を行っている.次に,解析結果にもとづき,リンク重みの算出式を示している.最後に,提案手法,既存手法(市販カーナビゲーションシステム,自転車用ナビゲーションアプリ)のそれぞれで提示された3種類の経路に対して,実写走行を行い,走りやすさなどの観点でアンケートによる三者比較を行い,提案手法によって算出された経路の有効性を示している. This paper presents a link-weight calculation method based on slow-vehicle (SV) probe data for realizing SV navigation systems. First, we analyze the SV probe data from the viewpoint of limiting speed, road width class, the number of traffic lanes, presence/absence of sidewalks, incline, traffic light density, intersection density, and the number turns. Next, the link-weight calculation formula is shown based on the analysis results. Last, we carry out the experiment for evaluating the effectiveness of the routes computed by the proposed method. The tripartite comparison results show the route computed by the proposed method is more preferred than the commercially available car navigation system and the smartphone application for bicycle., copyright©2017 IEICE, text, application/pdf}, title = {SV用ナビゲーションシステムにおけるリンク重み計算について}, year = {2017}, yomi = {ショウジ, ハヤト and マナベ, テツヤ and ハセガワ, タカアキ} }