@article{oai:sucra.repo.nii.ac.jp:00013757, author = {永谷, 秀樹 and 明石, 直光 and 松田, 岳憲 and 安田, 昌宏 and 石井, 博典 and 宮森, 雅之 and 小幡, 泰弘 and 平山, 博 and 奥井, 義昭}, issue = {2}, journal = {土木学会論文集A, Doboku Gakkai Ronbunshuu A}, month = {}, note = {鋼トラス橋梁を対象としてリダンダンシー(構造冗長性)評価の検討を行った.ここでリダンダンシーとは,橋梁の1部材もしくは一部が破断した場合における,橋梁全体系の余耐力を意味する.ケーススタディとして実際に斜材の破断が生じた木曽川大橋(単純下路トラス1960年設計)と,3径間連続上路トラス(1980年設計)を取り上げた.線形解析に基づくリダンダンシー評価を検討の基本としたが,別に行った橋梁全体の非線形解析結果と比較することで,線形リダンダンシー解析の妥当性を検証した.さらに格点部のみを詳細にモデル化した弾塑性解析を実施し,リダンダンシー解析における格点部の影響を検討した.最後に今回行ったリダンダンシー解析の結果を受けて,合理的な維持管理への提言をまとめた. The structural redundancy for steel truss bridges is investigated through the case studies for a simply supported steel truss bridge constructed in 1960 and a three-span continuous steel truss bridge designed as a standard model bridge in 1980. Here, the structural redundancy means the capability of a bridge to continue to carry loads after the failure of a member or a part of the bridge. To evaluate the redundancy, the linear structural analysis is employed as a standard procedure. The applicability of linear analysis to redundancy evaluation is examined by comparing with the nonlinear analysis results. In addition, detailed nonlinear FE analysis for a joint of truss bridge is carried out to check effect of a joint failure on the redundancy. Finally, on the basis of the study results, some recommendations toward rational bridge maintenance are presented., text, application/pdf}, pages = {410--425}, title = {我国の鋼トラス橋を対象としたリダンダンシー解析の検討}, volume = {65}, year = {2009}, yomi = {オクイ, ヨシアキ} }