@article{oai:sucra.repo.nii.ac.jp:00016317, author = {孕石, 敏貴 and 野村, 秦朗}, journal = {埼玉大学教育学部附属教育実践総合センター紀要, Journal of Integrated Center for Clinical and Educational Practice}, month = {}, note = {平成2年の「出入国管理及び難民認定法」改正施行による日系人を含む外国人の増加とともに,全国的に日本語指導が必要な外国人児童生徒の増加傾向が続く中,日本語指導教員や日本語指導補助者の数は十分ではない.また,学校教育の一環として行う日本語指導の質を担保するための教育課程や指導法も,地域や学校によって異なっている.多くの地域に散在する当該児童生徒を試行錯誤しながら指導する現状において,円滑な指導のために支援モデルを提案することは必要である.さらに,日本語の指導法や日本語指導のための「特別の教育課程」編成における形式知や暗黙知の共有化を実現するための指導力向上モデルを提案することは急務であるといえる. Because of changing the law of "Immigration Control and Refugee Recognition Act" in 1990, number of foreigners is growing up and the number of foreign students who need Japanese education is continuously growing up. On the other hand, the number of Japanese instructors is not enough. And there are various differences of situations of schools and those neighbor environment in Japan wide. This research aims to propose new leadership improvement model for supporting teachers who need to assist to foreign students to learn Japanese. And also propose the implementation outline by using information technology to share both formal knowledge and informal tacit knowledge among schools and teachers in Japan wide., text, application/pdf}, pages = {25--32}, title = {日本語教育を必要とする多様な児童生徒への生活言語の指導力向上モデルの提案}, volume = {13}, year = {2014} }