@article{oai:sucra.repo.nii.ac.jp:00016331, author = {山本, 利一 and 大橋, 雅人 and 佐藤, 正直 and 飯塚, 嶺}, journal = {埼玉大学教育学部附属教育実践総合センター紀要, Journal of Integrated Center for Clinical and Educational Practice}, month = {}, note = {平成24年度全面実施の学習指導要領に準拠した,中学校技術・家庭科の情報に関する技術(3)プログラムによる計測・制御のルーブリックを作成した。ルーブリックでは,達成状況の照合の枠である「目標規準」(Criterion)とともに,その判断の尺度となる「達成基準」(Standard)を設定した。本研究では,これまでの調査で,最も多くの学校が配時した8時間でこれらを学習することを想定し,ルーブリックを作成することとした。また,この中には,授業の目標,学習指導要領の項目および教科書の記載ページなどを示している。これらのルーブリックを用いて自己評価する実験授業を実施し活用教員から意見を徴収した。 We developed rubric of "Automatic measurements and controls via computer programs" of junior high school technology education that conforms to new course of study. In the rubric, we set a measure of the judgment "success criteria" the standard with a frame of verification of progress "target criteria" the criterion. In this research, we decided to developed the rubric assuming that students learn these for eight hours in total in most of the schools. And, this research comprehend the goal of the lessons, the items of the government course guideline and described page in textbooks. By using these rubrics, we did the experimental lesson of self-assessment and have verified the effectiveness of experiments., text, application/pdf}, pages = {129--136}, title = {プログラムによる計測・制御学習におけるルーブリックの提案}, volume = {13}, year = {2014} }