@article{oai:sucra.repo.nii.ac.jp:00018238, author = {大隈, 慎吾}, issue = {7}, journal = {政策と調査}, month = {}, note = {報道機関の多くがRandom Digit Dialing (RDD) による世論調査を実施している。しかしRDDは固定電話にしか架電しないため、携帯電話やスマートフォンしか持たない「携帯限定層」が増加している近年では有効性に疑問を持たれている。本稿では、毎日新聞と埼玉大学が2013年10~12月に行った郵送調査の結果から携帯限定層の特徴を明らかにする。本稿の分析によって明らかになったのは以下の3点である。①携帯限定層が回答者全員の中で占める割合は1割を超えている(13.9%)。②携帯限定層に特有の人物特性は20~30代で独身、賃貸住宅に住む正社員の給与所得者、③集計対象から携帯限定層を除いても除かなくても、政治や社会への意識に関する回答傾向にはほぼ違いが見られず、それが原因でRDDの調査結果が偏るとは考えにくい。 In Japan, random digit dialing(RDD), a landline telephone survey method, is popular because of being used for polls by news media. However, its effectiveness has recently been questioned due to the rapid growth of the cell-phone only (CPO) population. In this article, I summarize the characteristics of this population based on the results collected from a 2013 mail survey conducted by Mainichi Newspapers and Saitama University. The three primary characteristics of this population are as follows: (1) Among all respondents, the CPO population comprises 13.9%; (2) a stereotypical CPO respondent is in his or her twenties/thirties, is single, rents a home or apartment, and is employed full-time; (3) the inclusion or exclusion of the CPO population has no impact on RDD survey results., 1.はじめに 2.調査の概要と回答者の属性 3.携帯限定層の欠落による影響 4.携帯限定層と他回答グループの比較 5.おわりに, text, application/pdf}, pages = {78--87}, title = {携帯限定層の特徴について : 2013年時事問題調査(郵送)〔報告〕}, year = {2014}, yomi = {オオクマ, シンゴ} }