@article{oai:sucra.repo.nii.ac.jp:00018259, author = {萩原, 雅之}, issue = {9}, journal = {政策と調査}, month = {}, note = {インターネットを使った世論調査は,サンプルの代表性がないという理由で日本ではほとんど行なわれていない.だが世論調査には模擬投票ではなく移ろいやすい国民のセンチメントを把握するという側面もあり,低コストのネット調査を定点観測的に多頻度で実施することで,迅速さや詳細さという電話調査とは別の価値を見出すことができる.マクロミル総合研究所が2年半にわたり毎週実施している内閣支持率や政治関心度に関するネット調査のデータからは,変化の動きが電話世論調査とほぼ同じであること,内閣評価や政策への関心度は現実のニュースに敏感に連動していることが明らかになった. An Internet survey is not used for public opinion polls in Japan because it does not ensure a representative sample. However, opinion polls serve as not only a straw poll but also as an observation of the transitory nature of public sentiment. Frequent fixed-point observations through Internet surveys will provide fresh and sensitive data, which are difficult to obtain from telephone polls. Macromill Research Institute has been conducting a weekly Internet survey for more than 30 months to observe public evaluation of the cabinet and political issues of interest. Their findings have strong correlations with those from random digit dialing (RDD) telephone polls and show the strong influence of political news on fluctuating public sentiment., 1.はじめに 2.世論観測とは何か 3.マクロミル定点観測調査について 4.安倍内閣の支持率と評価の推移 5.観測型調査の意義, text, application/pdf}, pages = {51--58}, title = {インターネット調査による世論観測の試み : 「空気」の変化を詳細・迅速に捉えるための発想と実践〔論文〕}, year = {2015}, yomi = {ハギハラ, マサシ} }