@article{oai:sucra.repo.nii.ac.jp:00018312, author = {小野, 滋}, issue = {13}, journal = {政策と調査}, month = {}, note = {近年の調査手法研究では,ゲーム理論に代表される,調査を相互作用的行為として捉えるアプローチが大きな成果を挙げはじめている.その一つであるベイジアン自白剤(BTS)は,調査回答の真実性を評価・改善するための手法として注目される.しかし,BTS についての実証研究はいまだ十分とはいえない.本研究では,マーケティング・リサーチの文脈におけるBTS の適用可能性を検討した2 つの実験について報告する.結果はBTS の実務における有用性を示唆した.調査手法研究に対する本研究の意義,ならびに今後の研究課題について論じる. Recent literature on survey methodology has begun to adapt new survey viewpoints, especially in terms of game theory. The Bayesian Truth Serum (BTS) is one such new method derived from these interactionalist perspectives. Scholars have argued that BTS provides a new way to evaluate and improve truthfulness of survey responses. However, despite the method’s appeal, evidence to support these arguments is insufficient. Using two experimental studies, this paper demonstrates the performance of BTS in consumer/employee surveys in marketing research. The results support the applicability of BTS in marketing research practices, and its implication for research methodology and future directions are discussed., 1. はじめに 2.回答品質への2つのアプローチ 3.ベイジアン自白剤とその実証研究 4.実験 5.考察, text, application/pdf}, pages = {31--40}, title = {回答品質の評価に対する相互作用アプローチ : ベイジアン自白剤の適用可能性についての検討〔論文〕}, year = {2017}, yomi = {オノ, シゲル} }