@techreport{oai:sucra.repo.nii.ac.jp:00018931, author = {縄野, 太一 and 間邊, 哲也}, month = {}, note = {本稿では, 交通ルール違反による自転車事故増加の問題を解決するために, 交通法規を遵守した自転車用ナビゲーションシステムを提案している. まず, 左側通行を遵守した経路探索のために, 自動車用のノードマップの拡張と経路探索アルゴリズムの確立を行っている. 次に, 三種の経路探索手法(既存探索モード, 左側通行探索モード, 左側通行+徒歩探索モード)を構築し, 左側通行を遵守した場合の旅行時間についての評価実験を行っている. その結果, 左側通行を遵守しても時間の増加は少ないことを示している. また, システムの受容可能性についてもアンケート調査を行い, 提案システムの受容の可能性を確認している. This paper proposes a bicycle navigation system following traffic rules in order to solve the problem of increasing bicycle accidents depend on violation of traffic rules. First, we extend node maps constructed for cars and establish route search algorithm following the left-hand traffic. Next, we construct three types of route search methods (existing search mode, left-hand traffic search mode, left-hand traffic and walking search mode) and perform an evaluation experiment about the travel time following the left-hand traffic. The result shows the increase of the time following the left-hand traffic is small. Also, we do a questionnaire survey and check that the proposed system is acceptable., Copyright ©2020 by IEICE, text, application/pdf}, title = {交通法規を遵守した自転車用ナビゲーションシステムについて}, year = {2020}, yomi = {ナワノ, タイチ and マナベ, テツヤ} }