@article{oai:sucra.repo.nii.ac.jp:00019559, author = {﨑川, あんぬ}, issue = {19}, journal = {日本アジア研究 : 埼玉大学大学院人文社会科学研究科博士後期課程 (学際系) 紀要, Journal of Japanese & Asian studies}, month = {}, note = {シオニズムの諸潮流の一つである「精神的(文化的)シオニズム」は,その呼称のとおり,ユダヤ人国家建設に先立ってユダヤ精神・文化を再生することを重視した一派として知られる.アハド・ハアム(アシェル・ツヴィ・ギンズベルク)はこの潮流の提唱者である.本稿では,これまでヘルツルの「論敵」,あるいはブーバー,ヴァイツマンの「師」として脇役的に扱われがちであったこの人物に敢えて焦点を当て,初期シオニズム組織「ホヴェヴェイ・ツィオン」によるパレスチナ入植を主題とした初期論考「誤った道」(“Lo zeh ha-derekh”,英訳は“ The Wrong Way ”)の読解・分析を通して,彼の思想の原点を明らかにすることを目指した.  考察を進めるなかで,この論考の狙いは,個人の利己心(self-interest)に訴えることによって入植規模拡大を目論んだホヴェヴェイ・ツィオンの手法を「誤った道」として批判するとともに軌道修正を促すことにあった,ということが読み取れた.そしてそのためには「個人主義(individualism)」の克服,およびユダヤ人共通の基盤となる「民族感情(national sentiment)」の確立が不可欠である,という彼の主張も明らかになった.また,論考の後半部分で展開されるリリエンブルムへの反論において,民族感情の再生を最優先課題とするアハド・ハアムの主張が前半部分よりも明確に示されているということが確認できた.この部分は編集によって割愛されている場合もあるが,本稿の執筆を通して,この論考の翻訳者サイモンが編集した完全版を用いることの重要性を認識するに至った.  ちなみに論考の中盤以降の「精神」という語彙の頻出,また民族を一つの有機体に例える手法などに,後年の思想展開の萌芽ともいうべきものを見出したことも本研究の成果である. “Spiritual (or Cultural) Zionism” is one of the various types of Zionism movement. As the name implies, the members of this trend attached importance to revitalizing Jewish spirit and culture prior to founding a Jewish state. Ahad Ha-Am (Asher T. Ginzberg) is the founder of this movement. I focus on this person, who has often been treated as a minor player, either as an opponent of T. Herzl or as a mentor to M. Buber and H. Weizmann. In this paper, as the first step to grasping Ahad Ha-Am’s ideas, I aimed to clarify the origins of his thoughts by analyzing his first essay “Lo zeh ha-derekh” (“The Wrong Way”) which is about the settlement activity in Palestine by Hovevei-Zion, the early Zionist organization. In the course of my research, the following points became clear.The purpose of Ahad Ha-Am’s essay was to criticize Hovevei Zion’s method of expanding the scale of settlement by appealing to individual self-interest, and to lead it to the right path away from that “wrong way”.He also asserted that in order to change the course of events, it was essential to overcome individualism and establish “national sentiment” as the common foundation of the Jewish people. In the latter part of this essay, in which he mainly argued against Lilienblum, his policy to regard the revival of national sentiment as a top priority issue is more clearly demonstrated than in the first half. This part is sometimes omitted by editing, but through this study, I recognize the importance of reading the complete version, which is edited by L. Simon, translator of the essay. Another positive result of this study is that I found the germ of later thought in such tendencies as the frequent use of the word “spirit” and the use of an organism as a metaphor for a nation., text, application/pdf}, pages = {1--37}, title = {「民族感情」か「個人主義」か? : 初期論考「誤った道」におけるアハド・ハアムのホヴェヴェイ・ツィオン批判《論文》}, year = {2022}, yomi = {サキカワ, アンヌ} }