@article{oai:sucra.repo.nii.ac.jp:02000022, author = {平田, 崇浩}, issue = {23}, journal = {政策と調査}, month = {Dec}, note = {株式会社社会調査研究センター(SSRC)は2021年衆院選に続き、2022年参院選でも「dサーベイ」による情勢調査と投票行動調査を実施した。dサーベイは、個人所有のスマートフォンを対象とした全く新しい方式のインターネット調査である。衆院選dサーベイでは、全国289の小選挙区で満遍なく回答サンプルを得られた一方、性別では女性より男性が多く、年代別では70代以上のサンプルが少なくなる傾向がみられた。参院選dサーベイでは、調査対象者に送付するメールの配信数を都道府県ごとの地域特性に合わせて性・年代別に細かく設計する「配信設計モデル」を採用し、サンプルの偏りを減らすことでデータの精度をさらに向上させることに成功した。 In succession to the 2021 House of Representatives election, the Social Survey Research Center (SSRC) also conducted a “d-SURVEY” of election predictions and voting behavior for the 2022 House of Councillors election. The d-SURVEY is a completely new type of Internet survey targeting smartphones owned by individuals. While a uniform sample of respondents was obtained in all 289 constituencies nationwide in the d-SURVEY on the House of Representatives election, there were more men than women respondents by gender, and by age, the sample tends to be fewer in the 70s and older. The House of Councillors election d-SURVEY employed a “Distribution Design,” in which the number of messages sent to survey respondents is carefully designed by sex and age according to the regional characteristics of each prefecture, thereby succeeding in further improving the accuracy of data by reducing sample bias., 1. はじめに 2. dサーベイの仕組みと特徴  2-1. 1億総スマホ時代に対応  2-2. 調査者本位から回答者本位へ 3. 無作為抽出調査の新地平  3-1. 「母集団」概念の革新  3-2. 参院選で進化したdサーベイ  3-3. 「配信設計モデル」とは 4.選挙調査から世論調査へ  4-1. 進化する配信設計モデル  4-2. 「dサーベイ世論調査」開始 5.おわりに, text, application/pdf}, pages = {29--40}, title = {SSRC「dサーベイ」の方法と精度 : 「配信設計モデル」の構築と進化〔論文〕}, year = {2022}, yomi = {ヒラタ, タカヒロ} }