WEKO3
アイテム
批判的思考力を育成する指導方法の開発 : 批判的思考の構成要素を役割分担して話し合いをさせることの効果<教育科学>
https://doi.org/10.24561/00017729
https://doi.org/10.24561/00017729d42f9599-1ea0-4816-bb48-e53dacb88551
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KY-AA12318206-6401-09.pdf (1.7 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2015-03-19 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 批判的思考力を育成する指導方法の開発 : 批判的思考の構成要素を役割分担して話し合いをさせることの効果<教育科学> | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 批判的思考 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 役割分担 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 話し合い | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 小グループ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 理科授業 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | critical thinking | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | share of the components | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | discussion | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | small group | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | science lesson | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24561/00017729 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
タイトル(別言語) | ||||||
その他のタイトル | Developing a Teaching Strategy to Improve Critical Thinking : Effects of Discussion with Sharing the Parts of the Components of Critical Thinking Abilities Between Students | |||||
著者 |
清水, 誠
× 清水, 誠× 大澤, 正樹 |
|||||
著者 ローマ字 | ||||||
値 | SHIMIZU, Makoto | |||||
著者 ローマ字 | ||||||
値 | OSAWA, Masaki | |||||
著者 所属 | ||||||
値 | 埼玉大学教育学部 | |||||
著者 所属 | ||||||
値 | 熊谷市立江南中学校 | |||||
著者 所属(別言語) | ||||||
値 | Faculty of Education, Saitama University | |||||
著者 所属(別言語) | ||||||
値 | Kumagaya City Konan Lower Secondary School | |||||
書誌情報 |
埼玉大学紀要. 教育学部 en : Journal of Saitama University. Faculty of Education 巻 64, 号 1, p. 103-116, 発行日 2015 |
|||||
年月次 | ||||||
値 | 2015 | |||||
出版者名 | ||||||
出版者 | 埼玉大学教育学部 | |||||
出版者名(別言語) | ||||||
出版者 | Faculty of Education, Saitama University | |||||
収録物識別子 | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 18815146 | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The purpose of this study is developing a teaching strategy that improves students’ critical thinking abilities and verifying the effects of it. In this strategy, four components of critical thinking abilities are divided between four students as a role and let students discuss about a hypothesis. These roles are rotated in each class repeatedly. Students were divided into two groups; a controlled group and an experimental group. The former was made to discuss without any systematic roles. The latter was made to discuss with own role. As a result, there were more students who could acquire the critical thinking abilities in the experimental group. There were more utterances related to the critical thinking abilities in the experimental group and the more students practice their roles, the more utterances could be seen. What is more, the experimental group’s score of the test, which examine whether students could acquire these abilities, is higher than controlled group. According to these results, it is suggested that this strategy is useful to improve students’ critical thinking. | |||||
版 | ||||||
値 | [出版社版] | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | text | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
作成日 | ||||||
日付 | 2015-03-19 | |||||
日付タイプ | Created | |||||
アイテムID | ||||||
値 | KY-AA12318206-6401-09 |