WEKO3
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ソーシャル世論の傾向 : ツイッター分析を基に〔論文〕
https://doi.org/10.24561/00018247
https://doi.org/10.24561/00018247c3703296-9d65-41ab-bcfd-514177cd3888
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KY-AA12569705-09-06.pdf (1.4 MB)
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|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2018-07-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ソーシャル世論の傾向 : ツイッター分析を基に〔論文〕 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24561/00018247 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
タイトル(別言語) | ||||||
その他のタイトル | Public Opinion Expressed through a Social Network : A Study Using Twitter Data Analytics | |||||
著者 |
佐藤, 航
× 佐藤, 航× 大隈, 慎吾 |
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著者 ローマ字 | ||||||
SATO, Kou | ||||||
著者 ローマ字 | ||||||
OHKUMA, Shingo | ||||||
著者 所属 | ||||||
毎日新聞社 世論調査室 | ||||||
著者 所属 | ||||||
毎日新聞社 世論調査室 | ||||||
書誌情報 |
政策と調査 号 9, p. 35-50, 発行日 2015 |
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年月次 | ||||||
2015-11 | ||||||
出版者名 | ||||||
出版者 | 埼玉大学社会調査研究センター | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2186411X | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 既存の世論調査は対象者に回答を依頼し質問に答えてもらう「応答型」で実施されるが,近年この手法の回収率が低下しつつあると言われている.それに対し,人々が自発的に発言した中から研究課題に関連する部分を抽出して分析する「観測型」の調査が提案されている.そこで,本稿ではツイッター上で観測型の世論調査が可能かどうかを検討した.独自に開発したシステムによって投稿を取得し分析した結果,日本語ユーザーが最も多くつぶやく話題は友人募集や「自分語り」であることがわかった.他方,政治の話題に触れた投稿者はユーザー全体の1%にも満たず,世論調査のサンプルとするには不可能なほど僅少であった.とはいえ,マスメディアの報道に呼応する形で投稿者が急増する現象が確認されたので,これを応用し,報道の中で質問を発し回答ツイートを観測・収集するような「中間型」の調査であれば可能であるかもしれない. Our established poll was carried out using a procedure where respondents answered a number of questions, what we call the Questioning method. This method may have recently faced a decrease in response rate. While, on the other hand, the Observation method analyzes messages that are extracted from voluntary speech that refers to the subject of the survey. In this article, we confirmed the feasibility of a poll on Twitter using the Observation method. Using the tweet data acquisition system that we have developed, we discovered that the most common Japanese tweet is “Let's be friends” and self-conscious mention. Less than 1% of active Twitter users brought up politics, they are too little to poll. During the analysis process, we discovered what the media news accelerate increase of tweets. This suggests that collecting responses via tweets from questions by the media is feasible. We call this the Hybrid method. |
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目次 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 1.はじめに 2.1 万人サンプルのツイート行動の概覧 3.1 万人サンプルのツイート内容 4.ツイッター世論調査の可能性 5.終わりに |
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版 | ||||||
[出版社版] | ||||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | text | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
作成日 | ||||||
日付 | 2018-07-05 | |||||
日付タイプ | Created | |||||
アイテムID | ||||||
KY-AA12569705-09-06 |