WEKO3
アイテム
モデル化思考の能力を高める6つの局面からなる理科指導法の開発<教育科学>
https://doi.org/10.24561/00019387
https://doi.org/10.24561/00019387b39aad0a-39e3-43db-9187-48391127c0f7
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KY-AA12318206-7002-01.pdf (714.0 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-10-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | モデル化思考の能力を高める6つの局面からなる理科指導法の開発<教育科学> | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | モデル化思考 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | モデリング | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 科学的思考力 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 理科指導法 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | thought by modeling | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | modeling | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | scientific thinking | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | science teaching method | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24561/00019387 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
タイトル(別言語) | ||||||
その他のタイトル | Development of Science Teaching Method of Six Phases to Empower Thought by Modeling | |||||
著者 |
井形, 哲志
× 井形, 哲志× 小倉, 康 |
|||||
著者 ローマ字 | ||||||
値 | IGATA, Satoshi | |||||
著者 ローマ字 | ||||||
値 | OGURA, Yasushi | |||||
著者 所属 | ||||||
値 | 埼玉県立伊奈学園中学校 | |||||
著者 所属 | ||||||
値 | 埼玉大学教育学部自然科学講座理科分野 | |||||
著者 所属(別言語) | ||||||
値 | Saitama Prefectual Ina Gakuen Junior High School | |||||
著者 所属(別言語) | ||||||
値 | Faculty of Education, Saitama University | |||||
書誌情報 |
埼玉大学紀要. 教育学部 en : Journal of Saitama University. Faculty of Education 巻 70, 号 2, p. 1-16, 発行日 2021 |
|||||
年月次 | ||||||
値 | 2021 | |||||
出版者名 | ||||||
出版者 | 埼玉大学教育学部 | |||||
出版者名(別言語) | ||||||
出版者 | Faculty of Education, Saitama University | |||||
収録物識別子 | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 18815146 | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Today 's science education is required to improve instruction for thinking using models. We designed a teaching method to teach “thought by modeling” in which students consider models in association with natural phenomena and think new models by transforming current model. The teaching method consists of six phases: 1) extraction of elements, 2) correspondence, 3) adaptation, 4)comparison, 5) evaluation / modification, and 6) utilization. As the result of 22 hours lessons of the unit "Earth and Space" at the third grade of junior high school, students in the experimental group (N = 201) performed statistically higher in solving problems by using the thought by modeling, than the students of the control group (N = 182) who have not taught by the though by modeling after 21 hours standard type lessons. The new teaching method showed an effectiveness for empowering students’ thought by modeling. | |||||
その他の言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
版 | ||||||
値 | [出版社版] | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | text | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
作成日 | ||||||
日付 | 2021-10-25 | |||||
日付タイプ | Created | |||||
アイテムID | ||||||
値 | KY-AA12318206-7002-01 |