WEKO3
アイテム
科学的思考の方略としての思考アイテムを自在に働かせる理科指導法の開発<教育科学>
https://doi.org/10.24561/00019388
https://doi.org/10.24561/0001938828a60c99-5c3c-4b55-bdcc-ab1ff2706b16
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
KY-AA12318206-7002-02.pdf (1.4 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-10-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 科学的思考の方略としての思考アイテムを自在に働かせる理科指導法の開発<教育科学> | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 小学校理科 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 思考アイテム | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | メタ認知的知識 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 科学的思考力 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Item for Thinking | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | thinking strategy | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | meta-cognitive knowledge | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | science problem solving | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.24561/00019388 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
タイトル(別言語) | ||||||
その他のタイトル | Development of Science Teaching Method to Make Students Become Freely Operate “Items for Thinking” as Scientific Thinking Strategies | |||||
著者 |
佐久間, 聡子
× 佐久間, 聡子× 小倉, 康 |
|||||
著者 ローマ字 | ||||||
値 | SAKUMA, Fusako | |||||
著者 ローマ字 | ||||||
値 | OGURA, Yasushi | |||||
著者 所属 | ||||||
値 | 幸手市立上高野小学校 | |||||
著者 所属 | ||||||
値 | 埼玉大学教育学部自然科学講座理科分野 | |||||
著者 所属(別言語) | ||||||
値 | Kamitakano Elementary School, Satte City | |||||
著者 所属(別言語) | ||||||
値 | Faculty of Education, Saitama University | |||||
書誌情報 |
埼玉大学紀要. 教育学部 en : Journal of Saitama University. Faculty of Education 巻 70, 号 2, p. 17-35, 発行日 2021 |
|||||
年月次 | ||||||
値 | 2021 | |||||
出版者名 | ||||||
出版者 | 埼玉大学教育学部 | |||||
出版者名(別言語) | ||||||
出版者 | Faculty of Education, Saitama University | |||||
収録物識別子 | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 18815146 | |||||
概要 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The purpose of this study is to develop a teaching method to make students become freely operate “Items for Thinking (IT)” during the process of science activities that are mediated by language, and to test effectiveness of the method. We identified twelve IT as thinking strategies in science, which elementary students are expected to acquire, and developed a teaching method in which the IT are given as knowledges by teacher and students make use of them repeatedly during the process of science activities. We tested the method in one science unit of each grade from 3 to 6 at an elementary school. As the results, the number of types of IT used by students and the score of how to use IT increased statistically significant, compared to those in pre-test. These results suggested that students became more easily to operate IT during the process of science problem solving. |
|||||
その他の言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
版 | ||||||
値 | [出版社版] | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | text | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
作成日 | ||||||
日付 | 2021-10-25 | |||||
日付タイプ | Created | |||||
アイテムID | ||||||
値 | KY-AA12318206-7002-02 |